reklama

Ako chrániť deti pred televízorom?

Už veľmi dlho som presvedčený o tom, že najhoršie, čo by mohlo moje budúce potomstvo stretnúť, je televízia. Rozmýšľal som síce, či to predsa len nebude pesnička Pár dní (to zvládnem), ale televízor nakoniec zvíťazil. Plán je takýto: Najprv si musím dostatočne dobre precvičiť tie veci, aby som vôbec deti mohol mať. Potom kúpim dom, zasadím strom a nakoniec... predám televízor. Bude mi smutno za Spektrum, Discovery a ČT2.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Je to už pár rokov, čo som mal možnosť prvýkrát sa stretnúť s človekom, ktorý mi túto myšlienku vnukol. Nikdy predtým som nad tým nerozmýšľal, ale dostalo sa mi vysvetlenia, prečo tak urobiť. Skúsim sa ho zreprodukovať, doplnené o moje úvahy.

Základom celej myšlienky je fakt, že sledovanie televízie významne ukrajuje zo schopnosti slobodne sa rozhodovať. Nie sú to len reklamy (i keď tie asi v najväčšej miere), ale prakticky všetko, čo v televízii vidíme (a počujeme). K televízii dnes po práci sadá väčšina obyvateľstva a tak sa stáva prakticke jediným zdrojom zábavy a poučenia. Oproti "printovým" médiám má výhodu pohodlnosti. Človek nemusí robiť nič, len tupo zízať do bedne. Televízny program sa už postará o príslušnú dávku humoru (situačné komédie nám presne ukážu, kde sa máme smiať), vzrušenia (súťaže o veľké peniaze), pohoršenia (politické diskusie), voyerizmu (reality show) i mediálneho hyenizmu (správy). Prehľad v oblasti programových štruktúr jednotlivých staníc sa dokonca radí do všeobecného prehľadu človeka. Videl som raz totiž v jednej vedomostnej súťaži otázku Zoraďte programy našej televíznej stanice podľa dňa v týždni, v ktorom sú vysielané. Bolo to jediný krát, kedy som bol pyšný na to, že som nevedel. Navyše si televízie celého sveta hľadajú neustále premyslenejšie taktiky na zvýšenie sledovanosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po takýchto úvahách som nakoniec dospel k tomu, o čom píšem v úvode. Deti a televízor pod jednou strechou nechcem. Problém je v tom, že až také jednoduché to nebude. Čo mi napríklad neustále vŕta hlavou je, že potom ako sa dieťa začne začleňovať do kolektívu svojich rovesníkov, bude mať pocit, že je o niečo ochudobnené. Je to zvrátené, ale je to tak. Všetky deti budú vedieť, kto je to Spiderman a ako sa mu naposledy podarilo zachrániť ľudstvo pred zánikom, len to moje nebude mať poňatia, o čom je reč. Jedným z riešení je vysvetliť mu, odkiaľ to tie ostatné deti majú a prečo to nevie on. Prečo my nemáme televízor. Má to však dva háčiky. Prvým je dosť nízky vek a s tým súvisiace riziko, že dieťa nepochopí, že ho vlastne chcem chrániť (preháňanie je v tomto prípade na mieste). Druhým je to, že i keď sa mi podarí dieťaťu toto vysvetliť, stále ostáva "na okraji" spoločenstva rovesníkov. A to by som tiež nechcel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále verím, že existuje iné riešenie. Teraz je na mieste zdôrazniť, že tento článok je vlastne jedna veľká otázka. ;-) Existuje niekde podobná škola? Existuje na Slovensku Walfdorská škola (Google mlčí...)? Čo si myslíte o vzťahu dieťa - televízor? Nájde sa tu niekto, kto zmýšľa podobne ako ja? Nájde sa niekto, kto našiel riešenie?

Peter Petiar Lachký

Peter Petiar Lachký

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pesničkár. V diskusiách ma spoznáte pod prezývkou Petiar. Pozor, som očkovaný. Zoznam autorových rubrík:  I **** AppleAnglickoHudbaInternetPetiarPrózaSpoločnosťSúkromnéTV Folk.skTreking v OmáneTvoríme básničky podľa LachkéhNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu