Jedna závažná chyba v cenovej politike Železničnej spoločnosti.

Autor: Peter Petiar Lachký | 22.6.2011 o 11:01 | (upravené 22.6.2011 o 11:12) Karma článku: 7,88 | Prečítané:  2920x

Dnes ráno som si prečítal článok o tom, že železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch, aby sa pri týchto spojeniach "...dostali na nulu v nákladoch". Nejdem teraz rozoberať že či súhlasím alebo nesúhlasím, pretože ja ich chápem. Cestujem vo vlakoch IC (a vlastne vo vlakoch všeobecne) veľmi rád, pretože sú omnoho pohodlnejšie ako auto či autobusy. Ale nad jednou vecou krútim hlavo už hrozne dlho (teda, ak nerátam inú hlúpu vec - zvlášť rad pre každu pokladňu na bratislavskej Hlavnej stanici). Prečo je spiatočné cestovné dvojnásobkom jednosmerného?

Tento "nápad", ktorý vám chcem opísať, funguje vo svete úplne skvele, preto som to slovo aj dal do úvodzoviek. Nejde totiž o nič čo by som sám vymyslel, ale o niečo čo som odpozoroval v iných krajinách.

Majme cestujúceho z Liptovského Mikuláša do Bratislavy. Akože mňa, napríklad, nech som na chvíľu slávny. Cena jednosmerného lístka je (pre jednoduchosť zaokrúhľujem) 16€. Lenže keď si budem chcieť kúpiť spiatočný lístok, zaplatím 32€. Možno je tam pár percent zľava, teraz naozaj neviem, ale skôr sa mi zdá, že nie. Pointa je v tom, že ma železnice nijako nemotivujú aby som sa aj naspäť vrátil vlakom. Ak mi pôjde autobus alebo náhodou stretnem v Bratislave známeho, ktorý bude mať cestu do Mikuláša, tak sa zveziem s ním a železnice prídu o cestujúceho.

Ako toto riešiť? Musíme cestujúcich prinútiť aby si kúpili spiatočný lístok. Lenže nie tak, že ho zlacnieme, pretože to na tom budú železnice prerábať a hlavne to bude v rozpore s tým čo sa píše v článku, ktorý spomínam v úvode. Tam, kde som žil ja, to fungovalo takto: jednosmerný lístok 9,60, spiatočný 9,70. To nie je 99% zľava na spiatočnej ceste, to je 99% prirážka na jednosmernej ceste!

Riešením je teda upraviť cenu jednosmerného lístka tak, aby sa cestujúcim oplatilo kupovať lístok spiatočný. Naostatok - tak či tak ak niekam idete, v drvivej väčšine prípadov sa vraciate naspať. Prečo teda neprinútiť zákazníkov aby sa železnicou aj vrátili? V našom príklade bude teda spiatočný cestovný lístok z Liptovského Mikuláša do Bratislavy stáť 32€, teda tú istú sumu ako stojí teraz, ale cena jednosmerného by sa zdvihla napríklad na 31,90€.

Cestovné by de facto ostalo na svojej pôvodnej hodnote, teda žiadne zvyšovanie, pretože, ako som už napísal - ak niekam cestujete, takmer vždy sa nakoniec vrátite späť. Výnimiek je len pár, napríklad cestujem do Bratislavy, odtiaľ letím do Austrálie, kde strávim 7 rokov a potom sa vraciam späť. V poriadku, tento človek si bude musieť kúpiť jednosmerný a možno bude trochu nadávať, ale v Austrálii na to rýchlo zabudne. Ale my ostatní si s radosťou budeme kupovať lístky spiatočné, zaplatíme toľko isto koľko by sme zaplatili za dva jednosmerné a železnice budú mať (predpokladám) lepšiu vyťaženosť vlakov.

Samozrejme, že si uvedomujem, že "jednoduchým" ľuďom bude chvíľu trvať kým pochopia, že ceny vlastne ostali na svojej pôvodnej hodnote. A budú tiež trochu nadávať a hromžiť a pchať železničiarom do tváre francúzske barle tým koncom kde je gumička. Ale nemôžme sa predsa stále obhliadať za nimi, to by sme sa nikam nedostali. Chce to pevné nervy a pomaly, trpezlivo im to vysvetliť. Pretože ako tak nad tým premýšľam (a napadne mi to vždy, keď si kupujem lístok), tento plán nemá chybu. Alebo som v zápale samoľúbosti predsalen čosi prehliadol?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Gabčíkovčania: S utečencami problém nebol, viac vystrájajú mladí Srbi

V priestoroch zariadenia pre utečencov v Gabčíkove je ubytovaných niekoľko stoviek Srbov.

ŠPORT

Je starší ako jeho tréner. Dôchodca z Piešťan si trúfa aj na extraligu

Od mnohých spoluhráčov v klube je starší o štyridsať i viac rokov.

EKONOMIKA

Prečo dávame Slovákom v cudzine milión eur a kde sa združujú najviac

Do Ameriky, Austrálie či Ázie posiela štát každoročne státisíce eur.


Už ste čítali?