reklama

Prvý týždeň s novým Apple iMac G5

Minulý týždeň v stredu som dostal telefonát od predajcu, u ktorého som si počítač objednal, že na druhý deň ho môžem očakávať. Očakával som ako malé decko - pred obedom som bol štyrikrát na záchode a po obede som každých 30 sekúnd kontroloval, či mi náhodou niekto nevolal. Nakoniec zavolali. Na svoj prvý Mac som teda čakal takmer dva mesiace. Na požiadanie viacerých čitateľov mojich predchádzajúcich článkov na tému Apple uverejňujem prvučičké skúsenosti s novou platformou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

V krátkosti spomeniem, čo sa počas tej doby udialo: objednal som si Mac mini v takmer maximálnej možnej konfigurácii netušiac, že doby dodania sa rátajú až na mesiace. Po šiestich týždňoch som stratil trpezlivosť. Keďže som ale po Macu neprestal túžiť, rozhodol som sa, že len zmením objednávku. Vhod mi prišla nová rada počítačov iMac, z ktorej stredný model stál zhruba toľko, čo by som dal za Mac mini, keby som si k nemu ešte dokúpil LCD monitor. Takže bolo rozhodnuté a o desať dní som ho mal doma.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zapojenie iMacu bolo viac než jednoduché - pripojiť sieťový kábel, potom klávesnicu a myš do USB portov a po zapnutí som rovno mohol pracovať. Teraz rozmýšľam, z ktorého konca začať opisovať to, čo nasledovalo, ale keď som už začal s tou prácou, tak sa poďme zhruba pozrieť na balík predinštalovaného softvéru.

Internet

Rozhodoval som sa medzi Operou pre Mac-a štandardnými systémovými aplikáciami Mail a Safari. Po tom, ako sa mi konečne podarilo úspešne naimportovať e-maily som sa rozhodol pre Mail a Safari a to najmä kvôli ich integrácii do systému. Kto raz skúsi niečo vyhľadávať cez Spotlight, už nebude chcieť iné. Na tomto mieste už asi znalí problematiky správne tušia, že na mojom počítači bol predinštalovaný operačný systém Mac OS X 10.4.0 s názvom Tiger. V dobe, keď mi počítač dorazil bol už na svete prvý stotinkový update, ktorým som si systém bez problémov aktualizoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Office

Musím sa priznať, že s Office aplikáciami som sa zatiaľ veľmi nehral. Predinštalovaný je balík AppleWorks a Microsoft Office for Mac Test Drive, teda 30-dňová skúšobná verzia kancelárskeho balíka. Z toho mála čo som odskúšal mi pribadá byť lepší produkt Microsoftu a to najmä kvôli lepšej kompatibilite s dokumentami vytvorenými na platforme Windows. Jeho cena však hovorí skôr za AppleWorks, takže uvidíme o mesiac.

Multimédiá

Apple ponúka multimediálny prehrávač QuickTime, ktorý je však oproti jeho PRO verzii, ktorá už nie je zdarma, až nechutne osekaný. Chýba mu napríklad fullscreen, čo aspoň mne osobne dosť vadí. Našťastie je tu (na internete) alternatívny prehrávač MPlayer, ktorý okrem fullscreenu hravo zvládne i titulky a mám taký pocit, že i širšie spektrum audio a video formátov. Keď sme pri audiu - iTunes mi zatiaľ bohate stačí, ako to bude do budúcnosti neviem, pretože ani tento kus software som zatiaľ veľmi netestoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostatné

Z ostatných aplikácií ma veľmi potešili najmä Dictionary, čo je Oxfordský výkladový slovník a Encyklopédia Zeme 2005, zaujímavá a obsahom bohatá encyklopédia. Z interentu som si stiahol ešte tieto aplikácie: textové editory jEdit a skEdit (ten nie je zadarmo, ale je taký výborný, že si ho určite kúpim), muCommander (obdoba Total Commandera), BluePhoneMenu pre naozaj komfortnú prácu s mobilným telefónom a využitie možností Bluetooth a balík Xampp pre pohodlné nainštalovanie prostredia LAMP.

Ako sa pracuje na Mac-u?

Vynikajúco. Bez akéhokoľvek náznaku súperenia musím povedať, že návrat k PC by bol ťažký. Na začiatku som mal mierny problém zvyknúť si na celkom novú logiku GUI ale vďaka výbornému diskusnému fóru som sa adaptoval pomerne rýchlo a dnes už sa po pracovnej ploche môjho iMac-a pohybujem s istotou. Ťažko je opísať, ako je tento počítač prívetivý a jednoduchý na ovládanie, snáď na príkladoch. Po prvom spustení sa ma sám spýtal, či má naimportovať kontakty z toho telefónu, čo v blízkosti počítača našiel. Bol to môj telefón a tak som len potvrdil. Import kontaktov - jeden klik. Dnes som mal pustenú hudbu a niečo som robil, keď tu sa zrazu cez celú obrazovku zjavilo meno z môjho zoznamu telefónnych čísiel a oznam, že mi volá. Keď som hovor prijal, hudba sa stíšila. Po ukončení hovoru sa znovu nastavila na pôvodnú hlasitosť. Dashboard je akási špeciálna pracovná plocha s rôznymi malými pracovnými pomôckami, tzv. widgets, ako napríklad kalkulačka, hodiny, kalendár, predpoveď počasia a podobne. Toto všetko je prístupné stiskom jedinej klávesy bez toho, aby sa čokoľvek zmenilo na pracovnej ploche. Spotlight vyhľadáva nielen súbory, ale i maily, obsah dokumentov, kontakty a to as you type, teda rovno ako píšem, žiadne čakanie. Je toho omnoho viac, v krátkosti by sa dalo povedať, že funkcie Mac OS X spoznávam tak, že mi ich sám systém ponúkne, keď ich práve potrebujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Starosti a trápenia

Nič nie je bez chyby a ani počítače Apple nie. Mňa osobne najviac hneval problém s prepínaním klávesníc a s fontami, ktorý som úspešne vyriešil. Aspoň zatiaľ to tak vyzerá. S lokalizáciou sú ale problémy všeobecne, najmä pri aktualizácii systému. Aplikácie by tiež mohli mať viac zjednotené GUI a najmä klávesové skratky. A Apple by mohol konečne začať vyrábať myš s kolieskom, alebo aspoň niečim tomu veľmi podobným. Musí to vyzerať otrasne, keď pri prezeraní dokumentu márne hladkám myš ukazovákom.

Záver

Taký dlhý článok som nechcel ani ja, ale ono je toho dosť veľa na porozprávanie o novom iMac-u G5. Ak máte nejaké otázky, hoďte ich do diskusie pod článkom, ja to vidím tak, že ešte jeden článok na túto tému bude, lebo v tomto sa mi zďaleka nepodarilo načrtnúť všetko, čo som chcel.

Peter Petiar Lachký

Peter Petiar Lachký

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pesničkár. V diskusiách ma spoznáte pod prezývkou Petiar. Pozor, som očkovaný. Zoznam autorových rubrík:  I **** AppleAnglickoHudbaInternetPetiarPrózaSpoločnosťSúkromnéTV Folk.skTreking v OmáneTvoríme básničky podľa LachkéhNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu